Αλβανία: Οι λόγοι πίσω από την απόσυρση της Samanta Karavella από το FiK 62!
Σε μόλις δύο εβδομάδες από τώρα, θα πραγματοποιηθεί η δεύτερη εθνική επιλογή της φετινής σεζόν της Eurovision. Ως συνήθως, το Festivali i Këngës, θα αποτελέσει τη μέθοδο επιλογής της γειτονικής χώρας για τη συμμετοχή της στη Eurovision 2024, για την 20η κατά σειρά χρονιά. Ενώ οι προετοιμασίες για το μεγάλο, για την αλβανική μουσική σκηνή, φεστιβάλ προχωρούν γοργά ενόψει της διοργάνωσης, είχαμε κάποιες αρκετά ενδιαφέρουσες πληροφορίες σχετικά με τις αποχωρήσεις που συνόδευσαν το φετινό φεστιβάλ, οι οποίες και δείχνουν παράλληλα την κατεύθυνση που επιθυμεί να ακολουθήσει η χώρα στον ερχόμενο διαγωνισμό στο Μάλμε.
Όπως σας έχουμε ενημερώσει προηγουμένως, μετά την ανακοίνωση των συμμετεχόντων του 62ου Festivali i Këngës και κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου για την ανακοίνωση των κανονισμών, δύο καλλιτέχνιδες αποφάσισαν να αποσυρθούν. Πρόκειται για τις Samanta Karavella, με πέντε συμμετοχές στο ενεργητικό της στο FiK, και τη Kejsi Tola, νικήτρια του FiK 47 και εκπρόσωπο της χώρας στη Eurovision 2009.
Η απόσυρση της Samanta
Σε συνέντευξή της στην τηλεοπτική εκπομπή “Më ler të flas”, η Samanta έσπασε τη σιωπή της σχετικά την απόφασή της να αποσυρθεί από το φετινό FiK όπου επρόκειτο να διαγωνιστεί με το “N’majē”.
Αρχικά, η Samanta αναφέρει ότι παρόλο που δεν επιθυμεί να δώσει περαιτέρω έκταση στο θέμα, θεωρεί ταυτόχρονα καθήκον της να δώσει μια απάντηση στους απανταχού θαυμαστές της. Ως εκ τούτου, αρκέστηκε απλώς σε μια μικρή εξήγηση, από την οποία βέβαια μπορούν να εννοηθούν πολλά. Σύμφωνα με τη Samanta, ο λόγος πίσω από την απόσυρσή της ήταν η διαφωνία με τους διοργανωτές σε ό τι αφορά τη σκηνική εμφάνιση που θα πλαισίωνε τη συμμετοχή της. Το τραγούδι με το οποίο επρόκειτο να συμμετάσχει είναι ένα ρυθμικό και ξεσηκωτικό κομμάτι, το οποίο με τη σειρά του απαιτούσε και μια θεαματική εμφάνιση. Ωστόσο, αυτό δεν πληρούσε τα συντηρητικά πρότυπα του FiK, οι διοργανωτές του οποίου αρνήθηκαν τις ιδέες και τα σχέδιά της.
Kejsi Tola
Ένα μεγάλο μυστήριο πλανάται, επίσης, και γύρω από την απόσυρση της Kejsi Tola, ιδίως λαμβάνοντας υπόψιν και τον ενθουσιασμό των φαν του διαγωνισμού στο άκουσμα του ονόματός της και μιας πιθανής επιστροφής της. Μολονότι, η Samanta υπέθεσε ότι οι λόγοι πίσω από την απόσυρση της Tola μπορεί να ταυτίζονταν με τους δικούς της, τώρα επιβεβαιώνεται από την ίδια την καλλιτέχνη ότι “προσωπικοί λόγοι” την οδήγησαν σε αυτή την απόφαση, λόγοι που παραμένουν ακόμα αδιευκρίνιστοι.
Ο προσανατολισμός της Αλβανίας για τη Eurovision 2024
“Η σκηνική μου εμφάνιση απορρίφθηκε από τους διοργανωτές του FiK καθώς δεν πληρούσε τα κριτήρια του φεστιβάλ”, αναφέρει η Samanta. Αυτά τα κριτήρια του φεστιβάλ είναι που πρέπει να αναλυθούν και να διαλευκανθούν περαιτέρω.
Όπως αποκαλύπτει η Samanta, η οργανωτική επιτροπή του FiK 62 προσανατολίζεται σε έναν διαγωνισμό τύπου Sanremo, ο οποίος θα έχει μια περισσότερο μουσική, ορχηστρική καιλυρική προσέγγιση και θα είναι λιγότερο “τηλεοπτικός”, με εντυπωσιακές σκηνικές εμφανίσεις, πυροτεχνήματα κλπ. Έτσι, δεν θα επιτραπεί σε κανέναν συμμετέχοντα να έχει κάποια ιδιαίτερα εντυπωσιακή εμφάνιση.
Τα προαναφερθέντα δείχνουν ότι η Αλβανία στοχεύει να επιστρέψει στις ρίζες της στη Εurovision, επιλέγοντας μια μπαλάντα με εντυπωσιακά φωνητικά, ως συνήθως, και δίνοντας μεγαλύτερη βαρύτητα στη φωνή και το συναίσθημα των ερμηνευτών, μετά από δύο συμμετοχές της διαφορετικές του συνήθους χαρακτήρα της.
Δυστυχώς, αυτή η στρατηγική έχει ήδη ξεκινήσει και θα συνεχίσει να πυροδοτεί αμφιλεγόμενα σχόλια στο εσωτερικό της Αλβανίας, καθώς επιτυχημένοι και δημοφιλείς καλλιτέχνες αποφασίζουν να απέχουν από έναν μουσικό διαγωνισμό και από την εκπροσώπηση της χώρας σε ένα σόου παγκοσμίου βεληνεκούς, όπως η Eurovision. Όσο η αποστολή της χώρας δεν συμβαδίζει με τα σύγχρονα πρότυπα, όλο και περισσότεροι διάσημοι και αγαπημένοι σε όλη την Ευρώπη Αλβανοί καλλιτέχνες θα συνεχίσουν να μην ενδιαφέρονται για την εκπροσώπηση της χώρας. Επιπλέον, λαμβάνοντας υπόψιν την επιστροφή της τρις-νικήτριας του FiK, Elsa Lila, η οποία δεν έχει καταφέρει να εκπροσωπήσει ποτέ τη χώρα στη Εurovision, παρά την περσινή της νίκη, μπορεί να προκαλέσει προβλήματα στο RTSH.
Festivali i Këngës 62
Συνολικά 31 καλλιτέχνες επιλέχθηκαν για το FiK 62. Οι Samanta και Kejsi Tola αντικαταστάθηκαν από τους Irma Lepuri και PeterPan Quartet, ενώ δεν έγινε καμία ανακοίνωση για πιθανή αντικατάσταση ενός άλλου καλλιτέχνη που αποχώρησε, του Sardi Strugaj.
Πλην του Sardi Strugaj, θα διαγωνιστούν οι ακόλουθοι τριάντα καλλιτέχνες:
- Stivi Ushe – Askush si ty
- Besa Kokëdhima – Zemën n’Dorë
- Mal Retkoceri – Çmendur
- Eldis Arrnjeti – Një kujtim
- Shpat Deda – S’mund t’jetoj pa ty
- Jehona Ponari – Evol
- PeterPan Quartet
- Festina Mejzini – Melos
- Kastro Zizo – 2073
- Luan Durmishi – Përsëritja
- Melodajn Mancaku – Nuk jemi ne
- Olsi Ballta – Unë
- Andi Tanko – Herë pas herë
- Sergio Hajdini – Uragan
- Santino De Bartolo – Dua të rri me ty
- Olimpia Smajlaj – Asaj
- Big Basta and Vesa Luma – Mbinatyrale
- Elsa Lila – Mars
- Jasmina Hako – Ti
- Michela Paluca – Për veten
- Anduel Kovaçi – Nan’
- Irma Lepori
- Erina and the Elementals – Jetën n’skaj
- Kleansa Susaj – Pikturë
- Arsi Bako – Zgjohu
- Tiri Gjoci – Në ëndërr
- Besa Krasniqi – Esenciale
- Bledi Kaso – Çdo gjë mbaroi
- Troy – Horizonti i ëndrrave
- Martina Serreqi – Vetëm ty
Όπως και πέρυσι, το FiK 62 θα έχει δύο ξεχωριστούς νικητές. Ο νικητής της ψηφοφορίας της κριτικής επιτροπής θα στεφθεί ως ο νικητής του φεστιβάλ και ο νικητής της ψηφοφορίας του κοινού θα επιλεγεί ως ο εκπρόσωπος της χώρας στο Μάλμε.
Η 62η διοργάνωση του FiK θα διεξαχθεί από τις 19 Δεκεμβρίου έως τις 22 Δεκεμβρίου 2023 στο Pallati i Kongresseve στα Τίρανα. Οι περσινοί νικητές της ψηφοφορίας του κοινού ήταν οι Albina & Familja Kelmendi με το τραγούδι τους “Duje”, αποκτώντας το δικαίωμα να εκπροσωπήσουν την Αλβανία στον Διαγωνισμό Τραγουδιού της Eurovision 2023 στο Λίβερπουλ. Οι Albina & Familja Kelmendi έφεραν ξανά τη χώρα τους στον Μεγάλο Τελικό, τερματίζοντας στη δέκατη θέση στην ψηφοφορία του κοινού και στην εικοστή δεύτερη θέση συνολικά.
Μείνετε συντονισμένοι στο EurovisionFun για όλα τα νέα!
Αν εξαιρέσουμε την συμμετοχή της Ronela, δεν νομίζω πως υπάρχει κάποιο νικητήριο τραγούδι το οποίο δεν συμβάδιζε με την στρατηγική του Fik. Από τη μια πλευρά καταλαβαίνω πως πρόκειται για ένα φεστιβάλ το οποίο υπάρχει ανεξάρτητα της Eurovision (παρόλο που χρησιμοποιείται και ως εθνικός τελικός) και σίγουρα θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη παράγοντες όπως π.χ. η φωνή ή η ενορχήστρωση, οι οποίες κακά τα ψέματα θα έπρεπε να υφίστανται και στην κανονική Eurovision, η οποία τείνει να γίνει πιο πολύ ένα show που κυριαρχούν τα δεύτερα φωνητικά. Από την άλλη, οι διοργανωτές του φεστιβάλ ίσως θα έπρεπε να λάβουν υπόψη την εξέλιξη του San Remo, στο οποίο επίσης υπάρχει ένας συγκεκριμένος τρόπος παρουσίασης, ο οποίος όμως δεν αποκλείει τα σύγχρονα ακούσματα.