Editorial: Το δράμα της Ρουμανίας από μία ελληνική οπτική!
Μια ζωντανή εκπομπή για τους λόγους της αποτυχίας της στον διαγωνισμό τα τελευταία έτη πραγματοποιεί η δημόσια τηλεόραση της Ρουμανίας στις 5 Ιουλίου. Πως και γιατί όμως μία χώρα που εύκολα περνούσε στον τελικό και συνήθως βρισκόταν στην πρώτη δεκάδα μέχρι πριν λίγα χρόνια, έφτασε στους τρεις σερί αποκλεισμούς; Ποιες κοινές ομοιότητες της κατάστασης της Ρουμανίας υπάρχουν με την ελληνική πραγματικότητα; Σε αυτά τα ερωτήματα θα προσπαθήσουμε να δώσουμε απαντήσεις στο παρόν editorial και στο τέλος φυσικά αναμένουμε από κάτω και τα δικά σας σχόλια.
Αρχικά θα πρέπει να πούμε πως Ρουμανία και Ελλάδα ζήσαν την καλύτερη δεκαετία τους στο διαγωνισμό το 2000-2010 και όχι τυχαία. Ήταν η δεκαετία με 100% τηλεψηφοφορία (μέχρι και το 2008), με το κοινό να επιβραβεύει τα dance (εθνό) pop κομμάτια, με τις έντονες χορογραφίες και τα εντυπωσιακά σκηνικά. Μια συνταγή που Ελλάδα και Ρουμανία υπηρέτησαν πιστά, με αφοσίωση και με επαγγελματισμό θα λέγαμε. Το κοινό με την σειρά του χάριζε απλόχερα τις ψήφους του, δίνοντας πέντε τοπ10 στην Ρουμανία και οχτώ τοπ10 στην Ελλάδα αυτή τη δεκαετία.
Η είσοδος των κριτικών επιτροπών το 2009 και η σταδιακή μετατροπή της Eurovision, σε έναν διαγωνισμό με πιο ραδιοφωνικά τραγούδια, με περισσότερο προσεγμένες καλλιτεχνικές εμφανίσεις, αλλά και καλύτερες φωνές, έφερε τα πάνω κάτω. Η Ελλάδα και η Ρουμανία από υπερδυνάμεις του διαγωνισμού είδαν τις μετοχές τους να πέφτουν, ενώ δεν άργησαν να έρθουν και οι πρώτοι αποκλεισμοί. Το 2016 και 2018 για την Ελλάδα και το 2018, 2019 και 2021 για την Ρουμανία.
Είναι εύλογο πως όταν ο διαγωνισμός αλλάζει τόσο, κάποιοι χρειάζονται πολύ περισσότερο χρόνο για να προσαρμοστούν. Η Ρουμανία φαίνεται πως ακόμη δεν έχει προσαρμοστεί, ενώ η Ελλάδα έδειξε κάποια θετικά σημάδια τα τελευταία χρόνια. Εννοείται πως η οικονομική κρίση που χτύπησε και τις δύο χώρες την περασμένη δεκαετία, έπαιξε σημαντικό ρόλο στην βαθμολογική τους κατιούσα. Η Eurovision είναι ένα ακριβό σπορ. Αφορά ένα τηλεοπτικό σόου, όπου οι τηλεοράσεις που δαπανούν περισσότερα για την συμμετοχή τους, ξεκινούν σε καλύτερη αφετηρία, από αυτές που διαθέτουν μικρότερους προϋπολογισμούς.
Η σημαντικότερη όμως αιτία κατά την γνώμη μου δεν είναι ούτε η μουσική στροφή του διαγωνισμού, ούτε η οικονομική στενότητα των εθνικών ραδιοτηλεοράσεων Ελλάδας και Ρουμανίας. Η πρώην αρχηγός αποστολής της Ρουμανίας και παρουσιάστριας της ειδικής αυτής εκπομπής που πραγματοποιεί η TVR την επόμενη εβδομάδα για τον διαγωνισμό αναφέρει πολύ εύστοχα:
Ήμουν εκείνη τη στιγμή, η επικεφαλής της ρουμανικής αντιπροσωπείας, και η ομάδα μου ήταν στα κουμπιά, σε όλες αυτές τις προπαρασκευαστικές εργασίες – εσωτερικές και εξωτερικές. Φυσικά, χωρίς τις δύο εξαιρετικές φωνές, χωρίς το τραγούδι, χωρίς το χάρισμα των δύο ταλαντούχων καλλιτεχνών, δεν θα είχαμε φτάσει εδώ. Υπήρχαν, επομένως, χρόνια κατά τα οποία η Ρουμανική Τηλεόραση (μέσω άλλων πολύτιμων συναδέλφων μου) έκανε μια πολύ καλή δουλειά στον ευρωπαϊκό διαγωνισμό. Τότε, ξαφνικά, … η ταινία έσπασε.
Marina Almăşan
Αυτός είναι και ο σημαντικότερος παράγοντας, το βαρόμετρο θα λέγαμε για την γενικότερη τύχη μιας χώρας στον διαγωνισμό. Εθνικές ραδιοτηλεοράσεις που έχουν ομάδες που ασχολούνται σοβαρά, με σχεδιασμό και στόχους, φέρνουν συνήθως και καλύτερα αποτελέσματα, από χώρες όπου το ενδιαφέρον είναι χαμηλό και το project eurovision αντιμετωπίζεται ως μια καταναγκαστική υποχρέωση.
Μια τέτοια έμμεση, αλλά ξεκάθαρη σπόνδα αφήνει και η Marina Almăşan, για το έργο της TVR όταν αυτή ήταν η αρχηγός αποστολής σε σχέση με όλα όσα ακολούθησαν στην συνέχεια. Το ίδιο περίπου δεν συνέβαινε και με την ΕΡΤ από το 2016 – 2018;
Το 2016 ο τότε πρόεδρος της ΕΡΤ, Διονύσης Τσακνής αναφέρει πως η Eurovision είναι μια υποχρέωση για την ελληνική δημόσια τηλεόραση, αφήνοντας να φανεί και η αντιπάθεια του για τον θεσμό. Αποφασίζει μάλιστα με απευθείας ανάθεση να στείλει τους Argo, με τον πρώτο μας αποκλεισμό να έρχεται ως φυσικό επακόλουθο για τους περισσότερους. Το 2018 ο μετέπειτα πρόεδρος του εθνικού ραδιοτηλεοπτικού μας φορέα, Χρήστος Λεοντής, δηλώνει πως αν περνούσε από το χέρι του θα απείχαμε από τον διαγωνισμό, οδηγούμενοι την ίδια χρονιά στον δεύτερο αποκλεισμό μας και στο φιάσκο του εθνικού τελικού με τις περιβόητες εγγυητικές.
To 2019 η κατάσταση αυτή αρχίζει να αλλάζει. Η τότε διοίκηση της ΕΡΤ, με διευθύνοντα σύμβουλο τον Ιωάννη Δρόσο κάνει την πρώτη σοβαρή προσπάθεια προκειμένου να επιστρέψουμε δυναμικά στον διαγωνισμό. Το αποτέλεσμα δεν δικαιώνει τότε την ΕΡΤ, αλλά η προσπάθεια συνεχίζεται πιο έντονα και οργανωμένα από την νέα διοίκηση της εταιρείας, που φαίνεται ότι έχει αντιληφθεί το πόσο σημαντική είναι η Eurovision. Φυσικά το τι τελικά συνέβη το 2021 το γνωρίζουμε όλοι…
Τι πρέπει λοιπόν να κάνει η Ρουμανία; Κατά την γνώμη μου να δημιουργήσει και πάλι μία ομάδα στην TVR που θα ασχολείται με τον διαγωνισμό και θα λαμβάνει όλες τις αποφάσεις. Να αφήσει σίγουρα την λογική του εθνικού τελικού, αφού όπως και οι ίδιοι παραδέχονται, προσελκύει το ενδιαφέρον κατά βάση μη δημοφιλών καλλιτεχνών, με χαμηλό επίπεδο τραγουδιών. Να εμπιστευθεί τις δυνάμεις της και να σχεδιάσει προσεχτικά και από νωρίς την επόμενη συμμετοχή, επιλέγοντας ένα καλλιτέχνη που θα μπορέσει να σταθεί στο live και να λάμψει στην σκηνή και ένα τραγούδι που θα έχει τύχη στον διαγωνισμό και όχι μία εφήμερη εγχώρια επιτυχία. Το σημαντικότερο να εμπιστευθεί έμπειρους σκηνοθέτες, που στο παρελθόν έστησαν όμορφα αποτελέσματα για την χώρα στον διαγωνισμό και να αφήσει έστω και πρόσκαιρα τους πειραματισμούς.
Γνωρίζω πως είναι επίπονο για έναν ραδιοτηλεοπτικό φορέα να αναγνωρίσει όλες αυτές τις παθογένειες και να αναλάβει δράση, ίσως και να χρειαστούν δύο-τρεις προσπάθειες πριν έρθει και πάλι ένα καλό αποτέλεσμα, αλλά το ενδιαφέρον στο τέλος πάντα επιβραβεύεται. H αλλαγή φιλοσοφίας θα φέρει πίσω και το ενδιαφέρον του κοινού και την τηλεθέαση!
Μια κατάσταση λοιπόν που περάσαμε και εμείς στην Ελλάδα και που καλώς εχόντων των πραγμάτων έκλεισε οριστικά, περνά ακόμη η Ρουμανία. Εμείς στην Ελλάδα ευτυχήσαμε από το 2019 να έχουμε διοικήσεις στην ΕΡΤ (διοίκηση Δρόσου, διοίκηση Ζούλα), που έχουν αντιληφθεί την σπουδαιότητα της Eurovision. Αν λοιπόν οι φίλοι Ρουμάνοι θέλουν να ανατρέψουν την κακοδαιμονία που τους κατατρέχει τα τελευταία χρόνια στον διαγωνισμό, θα πρέπει πρώτα να απευθυνθούν στην διοίκηση της TVR και να τους ζητήσουν αλλαγή αντιμετώπισης. Τίποτα δεν πρόκειται να βελτιωθεί, αν πρώτα δεν αλλάξει την στάση της απέναντι στον διαγωνισμό η δημόσια τηλεόραση της χώρας.
Για την ιστορία πάντως και η ΕΡΤ το 2019 μετά το άσχημο αποτέλεσμα στον διαγωνισμό, παρά την ομολογουμένως σοβαρή προσπάθεια που κατέβαλε εκείνη την χρονιά, πραγματοποίησε μία σύσκεψη με τους δημοσιογράφους που καλύπτουν την Eurovision, θέλοντας να αναλύσουν το αποτέλεσμα, αλλά και να χαράξουν μια νέα πορεία.
Στα βήματα της φετινής προσπάθειας θα βαδίσει και το 2022 η ΕΡΤ, ελπίζοντας για ένα ακόμη καλύτερο αποτέλεσμα. Να τα αλλάξει όλα θα πρέπει η Ρουμανία, αν θέλει να ελπίζει σε κάτι καλύτερο την επόμενη χρονιά. Όλα αυτά όταν ήδη υπάρχουν στο Βουκουρέστι έντονες φωνές για αποχή από την Eurovision της Ιταλίας…
Μέχρι να μάθουμε την τελική απόφαση της Ρουμανίας, ας ακούσουμε για μία ακόμα φορά την καλύτερη θέση της χώρας στον διαγωνισμό:
Ποια είναι η άποψη σας; Θα μπορέσει η Ρουμανία να επανακάμψει; Υπάρχουν ομοιότητες με τη δική μας περίπτωση;
Μπείτε στην ομάδα μας στο WhatsApp για ακόμη πιο άμεση ενημέρωση και ατελείωτες Eurovision συζητήσεις! Κάντε κλικ ΕΔΩ.
Πολύ ωραίο άρθρο! Οι ομοιότητες με τη δική μας περίπτωση πολλές και συμφωνώ ότι σε κάθε περίπτωση το τελικό αποτέλεσμα πρέπει να είναι άψογο από κάθε οπτική και να υπάρχει εμφανές ενδιαφέρον από το κρατικό φορέα. Ευτυχώς η ΕΡΤ δείχνει να το βρίσκει-βρηκε. Δυστυχώς η Ρουμανία στους 3 αποκλεισμούς που μετράει ή θα το έχανε στο φωνητικό (2021) ή στο οπτικο(2018/2019), χωρίς να ήταν κακά τα τραγούδια που έστελνε.
Προσωπικά και οι 3 συμμετοχες της χώρας που αποκλείστηκαν μου άρεσαν τουλάχιστον στην audio version και ειδικά το “amnesia” θα το έλεγα αρκετά radio friendly. Ελπίζω να το βρουν σύντομα!
Πραγματικά πολύ εύστοχο άρθρο μπράβο παιδιά! Έτσι ακριβώς είναι. Όλα ξεκινούν από τον broadcaster. Αν δεν τους ενδιαφέρει μπορεί μόνο κατά τύχη να έρθει μια καλή θέση αραιά και που. Αν υπάρχει προσπάθεια και ενδιαφέρον τα καλά αποτελέσματα θα έρχονται συχνά. Πάντως η ΕΡΤ θέλει και του χρόνου ένα πολύ καλό αποτέλεσμα, με έναν καλλιτέχνη που θα μπορεί κυρίως να ξεχωρίσει και όχι να χαθεί μεταξύ της Εφεντι, της Σενιτ και άλλων τέτοιων κλώνων…
Αυτό που για να πάει μια χώρα καλά δεν πρέπει να κάνει εθνικούς τελικούς, ούτε να κυνηγάει «εφήμερες εγχώριες επιτυχίες» αλλά να εμπιστεύεται τυφλά μια κάστα ειδημόνων υπαλλήλων του δημόσιου ραδιοτηλεοπτικού φορέα που θα κάνουν τον διαγωνισμό εργολαβία τους, θα πρέπει να το πούμε στους ιταλούς, τους ουκρανούς ή τους σουηδούς και όλες τις άλλες χώρες που τα πηγαίνουν καλά σχεδόν κάθε χρόνο, φυσικά χωρίς να ακολουθούν αυτή τη συνταγή.
Γνεικώς γνωστή και πλειστάκις διατυπωμένη η θέση σας, αλλά το πολύ το Κύριε ελέησον το βαριέται και ο Θεός. Και ίσως θα ήταν σκόπιμο να ομολογήσετε ότι μια βαθμολογική επιτυχία αρκετά «περίεργη» (σε σχέση τόσο με τα προγνωστικά όσο και με τη χαμηλή απήχηση του τραγουδιού στις διάφορες πλατφόρμες, τουλάχιστον σε σύγκριση με τα υπόλοιπα που βρέθηκαν στη δεκάδα, αλλά και κάποια που δεν βρέθηκαν καν εκεί) και πάντως εξαιρετικά οριακή δεν αποτελεί ούτε εχέγγυο, ούτε θέσφατο για το αισθητήριο των ανθρώπων που ανέλαβαν το project φέτος.
Επιπλέον καλό είναι να μην ξεχνάμε ότι και η Roxen εσωτερική επιλογή του ρουμανικού ραδιοτηλεοπτικού φορέα ήταν και μάλιστα με κριτήρια επιτυχίας στον διαγωνισμό όπως το νεαρό της ηλικίας και ο «ψαγμένος» ήχος σύμφωνα με τα διεθνή ραδιοφωνικά πρότυπα. Και αν πάσχει από κάτι η Ρουμανία στις τελευταίες τρεις διοργανώσεις είναι ακριβώς ότι στέλνει αδιάφορες απομιμήσεις αγγλοαμερικάνικων κομματιών χωρίς κανένα χαρακτήρα και τίποτα που να τις ξεχωρίζει από τον σωρό. Αν θέλουν να αλλάξουν κάτι, ας ξεκινήσουν από εκεί.
Επέτρεψε μου να διαφωνήσω με την δεύτερη παράγραφο του κειμένου σου.
Παραρατηρω εδώ και καιρό την κακία που βγάζεις τόσο για την φετινή συμμετοχή μας όσο και για τους συντελεστές της (Στεφανια, Κοντόπουλος, Ευαγγελινος,κτλ) και θα ήθελα να απαντήσω σε αυτήν την κακία που προανέφερα
Πρώτον:Οι συντάκτες του Eurovision fun έγραψαν ένα ολόκληρο άρθρο – εξαιρετικά εύστοχο-για μερικούς μερικούς που “θάβουν” την ελληνική συμμετοχή ανεξαρτήτως αποτελέσματος . Ο, τι θέλω να πω σε αυτό το comment το γράφει το εν λόγω άρθρο
Δεύτερον:Για εμένα αυτή η επιτυχία δεν ήταν διόλου περίεργη αφού τα προγνωστικά δεν τα θεωρώ “αξία εμπιστοσύνης” μια και πολλές φορές προβλέπουν λάθος ή μπορεί να γίνουν και άλλα περιστατικά (βλέπε Μάλτα 2021, δωροδοκησαν του bookers για να τους βάλουν στο pole position) και μπορει η απήχηση του τραγουδιού μας να ήταν μικρότερη σε σχέση με άλλων χωρών αλλά το κοινό μας στήριξε (πολύ) περισσότερο στον διαγωνισμό από αλλά τραγούδια που έδειξε – πριν το show-να λατρεύει (π.χ Άγιος Μαρίνος)
Όσο για την εξαιρετικά οριακή δεκάδα…Για εμένα δεν θα είχε καμία απολύτως σημασία και να βγαίναμε ενδέκατοι αφού θα ήταν η καλύτερη μας θέση απο το 2015-όπως και τώρα που βγήκαμε δεκατοι -και οριακά εκτός δεκάδας.
Βέβαια αν δεν υπήρχαν τα οποία λάθη θα μπορούσαμε και για πιο ψηλά από την δέκατη θέση αλλά δεν έχει σημασία
Τέλος, θέλω να πιστεύω πως η ομάδα του site σε περίπτωση αποτυχίας μας φέτος θα το αναγνώριζε όπως έκανε το 2019, θα είχε την δική της άποψη για το τι φταίει για τα κακά αποτέλεσματα, την οποία άποψη ίσως θα δημοσίευε σε κάποιο άρθρο και θα μας παρέθετε ορισμένες προτάσεις καλλιτεχνών – όπως κάνει και τώρα -για ένα καλύτερο αποτέλεσμα του χρόνου
Αυτά από εμένα! Ελπίζω να μην φάνηκα αγενής!
Καλό καλοκαίρι!
Με ευκαιρία το σχολιο σου να πω το εξής
Το 2019 με προηγούμενη διοίκηση ΕΡΤ κ άλλη κυβέρνηση, από αυτό εδώ το σάιτ επαινούσαμε την ερτ για την προσπάθεια που κατέβαλε εκείνη την χρονιά. Αμέσως μετά το διαγωνισμό ήμασταν το μόνο fan site που έκανε κριτική γράφοντας τι πρέπει να γίνει, προτείνοντας μάλιστα κ την Στεφανία από πολύ νωρίς. Είχαμε την τύχη να εισσκουστουμε, ελπίζω κ φέτος οι προτάσεις μας να αρέσουν τους υπεύθυνους κ να προχωρήσουν. Σε κάποιους αυτό ενοχλεί..το ότι δηλαδή έχουμε γίνει το σημείο αναφοράς για τα ελληνικά γιουροβιζιονικα πράγματα κ κράζουν ζητώντας εθνικό τελικό, απλά γτ θέλουν να έχουν την ψευδαίσθηση ότι θα επιλεγούν. Όπως κ να χει η ΕΡΤ επιλέγει το ποια μέθοδος ανάδειξης θα χρησιμοποιήσει κ ευτυχώς που ο εθνικός τελικός δεν είναι στα σχέδια της.. Τώρα κάποιοι άλλοι κράζουν την dream team κ την συσχετίζουν σε ο,τι έχει να κάνει με τον διαγωνισμό στην Ελλάδα. Εδώ διάβασα σχόλιο που λέγαν ευτυχώς το νέο τραγούδι της Στεφανίας για την disney δεν το υπογράφει η dream team…άσχετο. Που κανείς στην Ελλάδα δεν θα ήξερε την Στέφανια αν δεν ήταν η dt κ δεν θα είχαμε πάρει την δέκατη θέση χωρίς αυτούς. Σε κάποιους λοιπόν ενοχλεί που εμείς υποστηρίζουμε κ μας αρέσει η dt… Δεννπειραζει όμως έχουμε συνηθίσει πλέον.