Editorial: Η ωμή αλήθεια από την Κατερίνα Ντούσκα
Με μεγάλο ενδιαφέρον διάβασα τα όσα δήλωσε η Κατερίνα Ντούσκα στο podcast της ZoePre. Για πρώτη ίσως φορά διαβάζω από πρώην εκπρόσωπο μας στο διαγωνισμό, τόσο κατασταλαγμένη, αντικειμενική και ακριβή τοποθέτηση για ό,τι πραγματικά συμβαίνει στην Eurovision και τις προϋποθέσεις που πρέπει να συντρέχουν για να έχεις ένα καλό αποτέλεσμα στον τελικό. Την ωμή λοιπόν αλήθεια που παρουσιάζει η Κατερίνα Ντούσκα θα σχολιάσω σε ένα editorial πραγματικά της τελευταίας στιγμής, που όμως κατά τη γνώμη μου τουλάχιστον, έχει ιδιαίτερη βαρύτητα αλλά και ουσία.
Έχει τελικά συνταγή ο διαγωνισμός της Eurovision;
Στο πρώτο σημείο των λεγομένων της Κατερίνα Ντούσκα που θα σταθώ, είναι στα όσα λέει για την επιλογή του κομματιού:
“Δεν είχα σκεφτεί ποτέ την Eurovision. Δεν έβρισκα τον εαυτό μου σε αυτό το διαγωνισμό. Ό,τι πήγαινε καλά δεν έλεγα ότι με αντιπροσωπεύει. Ήταν κάτι άλλο σε σχέση με εμένα.
Εγώ πήγα με κάτι εναλλακτικό, πιο indie, πιο τραγουδοποιός, πιο καλλιτεχνικό και ήθελα να κάνω αυτή την πρόταση. Σε πολλούς άρεσε, σίγουρα σε κάποιους δεν άρεσε καθόλου!”
Υπάρχουν πολλοί που υποστηρίζουν πως ο διαγωνισμός της Eurovision δεν έχει κάποια συνταγή επιτυχίας. Για να το στηρίξουν μάλιστα αυτό, φέρνουν ως παράδειγμα τα νικητήρια τραγούδια του θεσμού, στα οποία μπορείς να βρεις μπαλάντες, έθνικ dance κομμάτια, pop dance κλπ κλπ. Στα νικητήρια όμως τραγούδια σίγουρα δεν θα βρείτε ένα εναλλακτικό, ραδιοφωνικό, indie κομμάτι όπως ήταν αυτό της Κατερίνας. Δεν θα βρείτε κάτι παρόμοιο ούτε σε κάποια υψηλή βαθμολογικά θέση.
Η Eurovision σίγουρα δεν έχει συνταγή επιτυχίας, μπορεί όμως κάποιος να πει πως ίσως έχει συνταγή αποτυχίας… Τα τελευταία αρκετά χρόνια βλέπουμε πως στον διαγωνισμό τα τραγούδια που πηγαίνουν καλύτερα, είναι αυτά που έχουν κάτι ξεχωριστό. Είτε αυτό το ξεχωριστό αφορά το τραγούδι, είτε μέσω της σκηνικής παρουσίας, είτε με κάποιο άλλο τρόπο που μπορεί να τραβήξει τα μάτια των τηλεθεατών εκείνο το σαββατόβραδο του Μαίου.
Δυστυχώς το Better Love ήταν ένα πανέμορφο τραγούδι, που πέρασε τελικά όπως απέδειξαν και τα τελικά αποτελέσματα αρκετά αδιάφορο. Έφταιξε η εμφάνιση της Κατερίνας, η φωνητική της απόδοση, το ίδιο το τραγούδι; Κανείς δεν μπορεί να είναι σίγουρος. Αυτό όμως που μπορούμε να πούμε με βεβαιότητα είναι πως ενώ κατά γενική ομολογία ήταν ένα τραγούδι με πολύ θετικές κριτικές, ελάχιστοι μπήκαν στη διαδικασία να το ψηφίσουν. Την ίδια βέβαια τύχη είχαν και πολλά ακόμα ραδιοφωνικά, κατά βάση mid tempo κομμάτια, τα οποία ενώ προστίθενται εύκολα στις λίστες του spotify μας, δεν έχουν την ίδια θετική απήχηση στην ψηφοφορία των τηλεθεατών.
Αυτό εν ολίγοις παραδέχεται και η Κατερίνα. Πήγε με ένα τραγούδι το οποίο δεν ακολουθούσε κάποια δοκιμασμένη φόρμουλα της Eurovision, χωρίς αυτό να μειώνει την αξία του Better Love. Η Κατερίνα ήξερε πως ό,τι συνήθως πάει καλά στην Eurovision δεν ήταν κοντά στο στυλ της, παρ’ όλα αυτά όμως συνειδητά έκανε την επιλογή της και αυτό από μόνο του έχει την σημασία του. Εξάλλου όταν οι επιλογές μας είναι συνειδητοποιημένες τότε έχουν και μεγαλύτερη αξία.
Ποια είναι αυτά που πρέπει να ευθυγραμμιστούν ώστε να έρθει ένα καλό αποτέλεσμα;
Η δεύτερη και σημαντικότερη αλήθεια που υπάρχει στα όσα αναφέρει στην συνέντευξή της η Κατερίνα Ντούσκα είναι τα όσα λέει για τις προϋποθέσεις που πρέπει να υφίστανται στα μετόπισθεν, πέραν ενός καλού τραγουδιού, ώστε μία συμμετοχή να έχει περισσότερες πιθανότητες να πάει καλά στο διαγωνισμό.
Το από πίσω από αυτό και το τι σημαίνει να κάνεις μια καλή παρουσίαση είναι μεγάλο ζήτημα, πρέπει να ευθυγραμμιστούν όλοι οι παράγοντες.
Πρέπει να είναι σωστή η ομάδα, το budget και σαν Ελληνική αποστολή είναι δύσκολο. Συναγωνίζεσαι χώρες με άλλους πόρους και άλλες ανέσεις. Προσπάθησα να το κάνω με τους όρους μου, αλλά δεν ήταν κάτι εύκολο.
Αυτή είναι η μεγαλύτερη αλήθεια που θα μπορούσε κάποιος καλλιτέχνης που το έχει περάσει όλο αυτό να πει. Αυτή είναι και η μεγαλύτερη αλήθεια που και εγώ ως ένας απλός fan, που έχει βρεθεί από κοντά σε όλους τους τελευταίους διαγωνισμούς, θα έρθω να συμφωνήσω και να προσυπογράψω.
Οι παράγοντες αυτοί που πρέπει να ευθυγραμμιστούν, που κατά βάση εξαρτώνται από την σωστή ομάδα αλλά και το budget είναι το μυστικό που μπορεί να κρίνει αυτή την λεπτή γραμμή που χωρίζει την επιτυχία από την αποτυχία. Είναι ο λόγος που βλέπουμε από κάποιες χώρες κάθε χρόνο, ακόμα και με λιγότερο καλά τραγούδια, να πρωταγωνιστούν στην βαθμολογία και αντιθέτως χώρες που ενώ έχουν όμορφα τραγούδια να τα κάνουν κυριολεκτικά σαλάτα μόλις φθάνουν στις δύο εβδομάδες του διαγωνισμού.
Τα δύο τελευταία χρόνια ήταν ο λόγος που πάντοτε μας βλέπατε αισιόδοξους για την τύχη της Ελλάδας στον διαγωνισμό, αφού πέρα από δύο αξιόλογα τραγούδια, ήταν όλοι οι παράγοντες ευθυγραμμισμένοι για ένα καλό αποτέλεσμα στον τελικό (ομάδα, οργάνωση, ΕΡΤ)
Με τις παραπάνω δηλώσεις ουσιαστικά η Κατερίνα Ντούσκα εκφράζει και το παράπονο της, τόσο για την ομάδα που είχε επιλέξει, που πιθανόν πλέον να μην την θεωρεί κατάλληλη για ένα project όπως η Eurovision, αλλά και για το budget που έλαβε από την ΕΡΤ για την συμμετοχή της.
Παρά τα παραπάνω, η Κατερίνα Ντούσκα παραμένει από τις πιο αξιόλογες καλλιτέχνιδες που στείλαμε ποτέ στον διαγωνισμό της Eurovision, με ένα τραγούδι που μπορεί να μην είχε το αποτέλεσμα που όλοι θα θέλαμε, που όλοι όμως ακόμα και σήμερα το θεωρούμε από τις πιο αξιοπρεπείς στιγμές μας στον μουσικό θεσμό.
Η ωμή αλήθεια της Κατερίνας, είναι νομίζω και η καλύτερη συμβουλή σε όλους τους εμπλεκόμενους που θα επιθυμούσαν στο μέλλον από οποιοδήποτε μετερίζι να συσχετιστούν με την ελληνική συμμετοχή.
Κατερίνα εύγε!
Μείνετε συντονισμένοι στο Eurovisionfun για όλες τις εξελίξεις!
Πολύ σωστά τα είπε η Κατερίνα Ντούσκα. Φέτος βέβαια είναι απορία όλων μας πως ενώ τις δύο τελευταίες χρονιές έγινε εξαιρετική δουλειά από την ΕΡΤ ώστε να ευθυγραμμιστούν όλοι οι παράγοντες για μία καλή θέση, υπάρχει μία στροφή 180 μοιρών. Και είναι κρίμα, γιατί είναι δύσκολο να τεθούν οι βάσεις, αλλά πολύ εύκολο να γκρεμιστούν μέσα σε μία νύχτα…
Η Κατερίνα απέδειξε για άλλη μια φορά πόσο κυρία είναι και τοποθετήθηκε ολοσωστα!
Και φέτος λοιπόν επειδή τα πράγματα είναι λίγο πολύ σαν το 2019 με μια δόση 2018 το αποτέλεσμα πιστεύω θα είναι κοντά σε αυτό που είχαμε το 2019. Ίσως λίγες θέσεις υψηλότερα… Και εξηγώ τις ομοιότητες (τουλάχιστον όπως το βλέπω εγώ) καμιά οργάνωση, διαδικασίες που διαρκώς αλλάζουν και γίνονται παρασκηνιακά, ομάδα που ακόμα δεν ξέρουμε ποια είναι και με τι πορεία και low budget (οτι δηλαδή θα βάλει η panik και η οικονομική άνεση του Βίκτωρ). Τέλος, έχουμε ένα τραγούδι mainstream τύπου Rosa Lin που ακόμα και καλά να πάει στις διάφορες πλατφόρμες απορώ αν καθίσει κάποιος να το ψηφίσει ώστε να ψηφιστεί μαζικά.
Η διαφορά όμως στην όλη υπόθεση είναι ότι το 19 ήταν ήδη γνωστος ο τρόπος επιλογής (απευθείας ανάθεση, αυτό είπαν, δικαίωμα τους, αυτό ακολούθησαν ως τέλους) ενώ το ’18 μέσα σε όλα, στο τέλος στάλθηκε το τραγούδι με τις καλύτερες προοπτικές (ασχέτως τι ακολούθησε). Φέτος, δυστυχώς, ούτε η αρχική διαδικασία δεν ακολουθήθηκε και σαφώς δεν θα στείλουμε το καλύτερο τραγούδι από όσα κατατέθηκαν.
Δυστυχώς, αυτά τα δύο χρόνια ήταν μια εξαίρεση που ΈΤΥΧΕ να φέρει καλά αποτελέσματα, και αντί οι ανίκανοι της ΕΡΤ (Παπαδημητρίου,ζουλας Κοζάκου και οι λοιποί) να το εκμεταλλευτουν, τα κατέστρεψαν όλα ίσως επειδή πήραν “κάποιο δωράκι”.(γιατί μόνο έτσι μπορεί να εξηγηθεί αυτή η αντιμετώπιση στα δικά μου μάτια και με βάση τις αντιδράσεις που ακολουθούν από πλευράς της ΕΡΤ)
Επίτρεψέ μου να διαφωνήσω. Δε μπορώ να δω στο τελικό τη φετινή μας συμμετοχή και αν τα καταφέρει(προφανώς λογω εύκολου ημιτελικου)το αποτέλεσμα δε θα είναι ίδιο με της Ντουσκα αλλα 2 με 3 θέσεις πιο κάτω. Μακαρι να διαψευστώ
8a minw sto oti pernaei, alla 2-3 8eseis pio katw
Σαφώς και θα περάσει λόγω εύκολου ημιτελικού και συμμαχιών αλλιώς αν ήταν στον πρώτο θα δυσκολευόταν πάρα πολύ….
Τώρα αν έρθει 17ο/20ο ή 23ο μικρή σημασία έχει. Το σίγουρο είναι ότι δεν υπάρχουν για την ώρα ενδείξεις ότι θα πάει καλά αλλά η ΕΡΤ και οι συντελεστές μάλλον κωφευουν.
Καλό τραγούδι!
Σωστοί άνθρωποι, στις σωστές θέσεις!
Ακούγεται απλό, αλλά… είναι?
Για το χρήμα, ναι, είναι και αυτό μέσα στην εξίσωση, αλλά η ΕΡΤ έχει να δώσει από το 2004 & 2005. Τότε δηλαδή που πραγματικά ήθελε να κερδίσει.
Ε τωρα μαθαμε να κατηγορουμε ολοι το budget. Η ελλειψη εμπνευσης δεν φταιει; Ολα τα θεατρικε κλισε, αγγελακια στο πατωμα, ξιφομαχιες… Σαν θεατρικη παρασταση λυκειου. Μη μιλήσω για το τεραστιο προφυλακτικο στη σκηνη και το χαζο μπαλονι που πετούσαν και δεν ειχε κανενα νοημα. Οταν εχεις έμπνευση και εισαι καλος σε αυτο που κανεις, το κανεις και με μικρο budget. Αυτα, love!
Για να είμαστε ειλικρινείς, το τραγούδι ήταν πολύ ωραίο στη studio version. Το βράδι του διαγωνισμού, κατά το οποίο η πλειοψηφία του κόσμου ακούει και βλέπει τα τραγούδια, η εικόνα της ελληνικής συμμετοχής ήταν πάρα πολύ θαμπή (σαν να βγήκε από τα 80s) και αλλοπρόσαλλη, όπως και η εικόνα της ίδιας της Κατερίνας που ήταν φανερά αγχωμένη με το αποτέλεσμα να φαίνεται στην -τουλάχιστον- μέτρια εκτέλεση του τραγουδιού. Μάλιστα, αν θυμάμαι καλά, ο εκφωνητής του BBC που είναι γνωστός για το καυστικό του χιούμορ, μετά το πέρας του ελληνικού τραγουδιού, σχολίασε ότι η τραγουδίστρια ακούγεται σαν να έχει καταπιεί ένα βατραχάκι.
Σε γενικές γραμμές, το τραγούδι είχε προοπτικές αλλά ο τρόπος που το έστησε η Γούση και η εκτέλεση της Κατερίνας το χαντάκωσαν.
Όλα τα υπόλοιπα που αναφέρει η Κατερίνα στο podcast είναι «να ‘χαμε να λέγαμε» και προκύπτουν από την πικρία της για το τελικό αποτέλεσμα.
Πολύ κρίμα, γιατί θα μπορούσε να πάει αρκετά ψηλά υπό άλλες συνθήκες.
Θα διαφωνήσω σε ένα μόνο σημείο. Πως η Βουλγαρία το 2017 απέδειξε πως ακριβώς αυτό το είδος μουσικής μπορεί να διεκδικήσει ακόμα και πρωτιά. Το Better Love ήταν τραγούδι υψηλών προδιαγραφών για τη Eurovison και μπορούσε να χτυπήσει 5αδα. Η πολύ κακή τοποθέτηση και μεταφορά του video clip επάνω στη σκηνή σε ότι αφορά αυτό από σκηνικά, κοστούμια, φόρεματα κλπ. Καθώς κ η λανθασμένη τοποθέτηση της φωνής της Κατερίνας καθώς και των φωνητικών από πίσω που ουσιαστικά στο live αλλάξανε όλο το τραγούδι έφερε αυτό το αποτέλεσμα και δικαίως. Η παρουσίαση του Better Love ήταν πολύ κακή τόσο στα μάτια όσο και στα αυτιά μας… Η σωστή τοποθέτηση επάνω στο stage μπορεί ένα μέτριο τραγούδι να το απογειώσει (Fuego 2018) και ένα πολύ δυνατό τραγούδι να το καταστρέψει… Σαν ιδέα ήταν καλλιτέχνικο στην πράξη όμως ήταν πολύ εκτός από τα νερά του.
Κατά την γνώμη μου όταν ένα τραγούδι είναι καλό, ανεξαρτήτως του είδους του, θα πάει καλά στον διαγωνισμό. Το τραγούδι της Κατερίνας ήταν καλό, αλλά κάπου χάθηκε το όλο πράγμα. Υποθέτω ότι ευθύνεται το staging (το οποίο εμένα μου άρεσε, αλλά έμοιαζε πολύ στο videoclip) και η Κατερίνα σαν προσωπικότητα (ίσως να μην ταυτίστηκαν απλά οι fans μαζί της-δεν υπονοώ κάτι για τον χαρακτήρα της, προς Θεού).
Δεν είπε όμως την αιτία του πάτου..
Ότι σκότωσε με μια από τις πιο απαράδεκτες live εμφανίσεις ever ένα σούπερ τραγούδι….προϊόν μηχανικών ήχου ως προς τα studio vocals
Όσα δεν φτάνει η αλεπού…δεν τα φτάνει και η Αταλάντη που λένε στην ψωροκωσταινα.
Μακράν το καλύτερο τραγούδι που έχουμε στείλει στον θεσμό στην στούντιο βέρσιον, Η θέση που πήρε δεν μου λέει απολύτως τίποτα.